Annika började sin bana som kommunikatör, och kände att det hennes kunskaper inom kommunikation skulle kunna vara hennes sätt att försöka bidra till en förändring. På den vägen startade hon Medveten i stan – ett Instagramkonto som visar hur ett klimatengagerat liv blir ett roligare liv!
Hållbarhet är snällhet!
Annika sätter ett likhetstecken mellan hållbarhet och snällhet. För henne är den personliga hållbarheten lika viktigt som den ekologiska – det handlar om att vara snäll mot sig själv, mot andra människor och allt annat som finns på planeten. Hon vill uppmana alla att försöka tänka på vad man själv kan göra, antingen i sin yrkesroll eller som privatperson. Alla har värdefulla styrkor som behövs i omställningen.
Vanliga bromsklossar för ett mer hållbart liv
- Tidsbrist. Det kan ta tid och energi att engagera sig i hållbarhetsfrågor. I våra stressiga och fullbokade liv tar vi oss inte den tid som krävs för att kunna ställa om – trots att det har visat sig om och om igen hur personligt ohållbart det är att jobba 100 procent hela tiden.
- Fördomar. Många föreställer sig att ett mer hållbart liv ska vara svårt och med en massa förbud och tråkigheter.
- Okunskap. Även om många vill göra en förändring, så vet man inte hur man ska börja eller hur mycket de olika delarna i ens livsstil påverkar.
- Normer. Samhällets normer är otroligt svåra att ändra på, och det svåraste vi gör är att förändra oss själva. Vi gör som vi alltid har gjort, eller på det sätt som vi tror att vi förväntas göra.
Med Medveten i stan vill Annika utmana just de här bromsklossarna, och visa på hur man kan tänka för att ta sig förbi dem.
Satsa på en hållbar konsumtion
Vår konsumtion är ett stort hinder för att uppnå hållbarhet, det ser vi inte minst på onlineshoppingen. Det är otroligt enkelt att klicka hem en ny produkt. Man behöver inte bry sig om var produkten är tillverkad, vem som har tillverkat den och hur länge den kommer att hålla. Dessutom är det nyproducerade ofta otroligt billigt – både i inköp och frakt. Annika menar att det här tankesättet späs på av influencers på sociala medier.
Många tror att ‘Greta-generationen’ ska rädda oss, och att den generationen ska stå för omställningen. Den är absolut en del av nästa generation, men ‘Bianca-generationen’ är så mycket större som det ser ut idag.”
För att vi ska kunna ställa om måste det vara kul och enkelt att handla second hand. Enligt Annika behöver hela konsumtionssystemet konceptualiseras på ett annat sätt.
“De cirkulära butikerna måste ligga på fina gatan och det måste vara lika schysst att gå in där som i vilken annan konventionell butik som helst.”
Tips! bor du i Borås, kan du gå på Björkå Secondhand mitt i gallerian Knallerian som finns ute i Knalleland
Inkludera hållbarhet i din hudvård
Annikas främsta tips när det gäller hudvårdsprodukter är att man ser till att använda upp det man redan har. Och har man en produkt som inte funkar för en själv, så kanske den funkar för någon annan. Det går alltid att ge bort, byta eller sälja. Annika tycker att det viktiga är att vi inte köper på oss en massa produkter som sedan bara står och blir dåliga, utan att de faktiskt används.
“Vi ska vara användare – inte konsumenter! Visst handlar vi saker, men det är ju inte det vi ÄR. Människor kan inte summeras i att vi är vår shopping och vår konsumtion. Det är helt fel.”
Normen i samhället är att badrumsskåpet ska vara fullt, men Annika uppmanar alla att fundera över hur många produkter man egentligen behöver. För Annika får de produkter hon köper gärna vara så naturliga som möjligt.
“Det är inte sämre att ha en helt basic olja. Även där handlar det mycket om normer – det är inmatat i oss att produkterna ska kännas lite lyxiga.”
Inspirera till hållbarhet som greenfluencer
För Annika är inspiration en viktig omställningsfaktor. Inspiration är nyckeln till att släppa på våra ingrodda normer.
“Forskning visar till exempel att om en person i ett område skaffar solceller eller elbil, så sprider sig det beteendet som en löpeld till andra i området. Det funkar på samma sätt med andra hållbara beteenden.”
Greenfluencers, alltså gröna influencers, inspirerar till en hållbar omställning via sociala medier. Än så länge är de ganska få till antalet, men Annika hoppas att det ska bli vanligare att inspirera sin omgivning genom att dela hållbara saker man gör på sociala medier.
“Man behöver inte ha ett visst antal följare för att vara influencer. Jag var influencer redan innan jag startade medveten i stan, genom att dela med mig av mina personliga val.”
Om man ska göra den kraftansträngning som krävs för en förändring, så måste det vara kul. Hållbarhetstänk får inte kantas av förbud och upplevas som tråkiga. För Annika är det hållbara livet bara ett annat sätt att leva, inte ett sämre sätt.
“Jag hade ett kul liv innan också. Men nu är bättre på alla sätt och vis idag, och det vill jag verkligen visa. När man väl har ställt om vill man inte gå tillbaka.”
Blev du inspirerad av Annika? Dela din inspiration med en vän genom att skicka vida detta inlägg. Eller varför inte dela det som ett hållbarhetstips i dina sociala medier? På så sätt skapar vi ringar på vattnet!
Här kan du se hela intervjun med Annika.
Kort om Annika Sundin
Annika driver Instagramkontot Medveten i stan och hon brinner för att visa hur små val gör stor skillnad. Men också att ett klimatengagerat liv blir roligare. Hon erbjuder hållbarhetsutveckling, medarbetarengagemang, förändringsledning, förändringskommunikation och inspirationsföreläsningar.
Self-Care Planner
Superfin och lättanvänd Self-Care Planner som är indelad i tre delar:
- Del 1: Återupptäck dig själv och dina passioner.
- Del 2: Självvårdschecklista som hjälper dig att sätta rätt fokus, hålla koll på dina goda vanor och utvärdera din vecka.
- Del 3: Personlig 30-dagarsutmaning för dig att fylla i och följa dina mål.
Använd Egenvårdsplaneraren kontinuerligt varje dag & vecka så kommer du att kunna se helheten och få en överblick över vad som ger dig glädje och harmoni.